پاسداران، بوستان هشتم
09358530203
پاسداران بوستان هشتم

ویژگی یک روانکاو خوب

ویژگی یک روانکاو خوب

بنا به گفته آنا فروید، دختر زیگموند فروید، یک روانکاو خوب دارای ویژگی زیر می باشد: ” اگر کسی می خواهد یک روانکاو واقعی باشد، باید تنها حقیقت را دوست داشته باشد، چه علمی و چه شخصی، و باید درک حقیقت برایش مهم تر از ناراحتی های احتمالی بعد از تشخیص مشکل باشد. آنا فروید بر این باور بود که یک روانکاو خوب باید علایقش از حوزه پزشکی فراتر باشد. او باید به جامعه شناسی، به دین، به تاریخ و حتی به ادبیات علاقه داشته باشد. چرا که در غیر این صورت دید و درک درستی نسبت به بیمار نخواهد داشت. خواننده خوبی باشد و با ادبیات بسیاری از کشورها و فرهنگ ها آشنایی داشته باشد. گاها در برخی از شخصیت‌های بزرگ ادبی، افرادی را وجود دارند که به اندازه یا بیشتر از آن چیزی که روان‌پزشکان و جامعه‌شناس، نسبت به طبیعت انسان آگاهی دارند، آن ها نیز آگاهی دارند.

دانستن این نکته که ویژگی های یک روانکاو خوب چیست؟ بسیار مهم است. چه برای افرادی که می خواهند با کمک روانکاو مشکلات روانی خود را درمان کنند، چه برای افرادی که قصد دارند به عنوان یک روانشناس و روانکاو خوب در جامعه فعالیت داشته باشند. یک روانشناس و روانکاو خوب و با تجربه بسیاری از ویژگی های  مثبت بین فردی را دارا می باشند، آن ها صمیمی، دلگرم کننده هستند و برای موفقیت شما تلاش می کنند. علاوه بر این، روانشناسان به آموزش و اعتبار مناسب برای مشاوره با بیماران خود نیاز دارند.

ویژگی های کلی یک روانکاو خوب

اشتیاق برای یادگیری

تعهد به یادگیری مادام العمر یکی از مهم ترین مشخصه های یک مشاور خوب است. از آنجایی که رویکردهای درمانی به طور مداوم جدید شده و ظهور می‌کنند، شرکت در سمینارها، بررسی یافته‌های تحقیقات مبتنی بر شواهد و مشورت با همکاران خود از لازمه های موفقیت در این زمینه می باشد. در صورتی که روانشناس آمادگی کافی برای کار با انواع بیماران خاص با شرایط خاص را نداشته باشد، احتمال این که به جای کمک به بیماران به آن ها آسیب برساند، زیاد خواهد بود. روانشناسان باید نسبت به خود، خودآگاهی داشته باشند، تا برای قسمت هایی که نیاز به آموزش بیشتر دارند، تشخیص دهند.

یکدل بودن

روانشناس و روانکاو خوب باید احساس همدلی و نگرانی واقعی نسبت به مشکلات بیماران خود داشته باشد. آن ها با تجربه های متعددی که دارند، متوجه تفاوت های ظریف در لحن صدا و زبان بدن بیماران خود می شوند. مهارت هایی مانند گوش دادن فعال و تأمل در رابطه با سخنان بیمار، مراجع را تشویق می کند تا افکار و احساسات خود را به طور کامل و با اعتماد شرح دهد. روانشناسان با درک و پذیرش احساسات قدرتمندی که از فرد تخلیه می شوند، ارتباط برقرار می کنند. آنها در اولین مرحله در تلاش برای درک احساسات و در مرحله دوم برای ایجاد تغییرات و حل مشکلات مراجع تلاش می کنند.

توانایی حل مسئله

اگر چه اطلاعات برخی روانشناسان ممکن است آن ها را وسوسه کند که بیماران خود را به سرعت راهنمایی کنند، اما بهترین راه این است که در برابر توصیه کردن به طور مستقیم خود داری کنند. آن ها باید صبورانه با مراجع خود صحبت کنند، بعد از شناسایی مشکل و جلب اعتماد بیمار، یک طرح درمانی برنامه ریزی کند، تا مراحل بعدی درمان برنامه ریزی شده پیش رود. به این ترتیب بیمار بعد از درمان خودش می تواند در رابطه با حل مشکل خود بهترین تصمیم را بگیرد .

Good psychologist

داشتن مرزهای مناسب

یک روانشناس خوب به مرزها پایبند هستند و هرگز از مرزهای درمانی عبور نمی کنند. به این معنا که فاصله شخصی مناسب را با بیمار حفظ می کنند. زمان هایی که روان‌شناس در دسترس نیست و بعد از جلسات مشاوره، به مراجعان تمرین هایی داده می شود که در مواقع بحران از آن ها برای آرام کردن خود استفاده کنند. روابط عاشقانه با مشتریان هرگز مورد توجه قرار نمی گیرد.

قابل اعتماد بودن

بیماران متوجه می شوند که روانشناس آن ها قابل اعتماد است یا خیر. یک روانکاو خوب بر رازداری  خود تاکید زیادی می کند، با این کار اعتماد بیمار را نسبت به خود جلب خواهد کرد. یک روانشناس با تجربه به مراجعان خود این اطمینان را می دهد که آزادانه افکار و احساسات خود را بدون هیچ گونه قضاوتی با آن ها در میان بگذارند.

صبور بودن

با توجه به این که یکی از مولفه های یک روانکاو خوب واقع گرا بودن آن ها است، آن ها تشخیص می دهند که رفتارهای طولانی مدت و ناسازگار در افراد را نمی توان به سرعت ترک داد. آن ها به جای اینکه به بیماران خود بگویند چه چیزی را و چگونه باید تغییر دهند، با صبر و حوصله آن ها را در فرآیند خودیابی راهنمایی می کنند. روانشناسان این حقیقت را می پذیرند که پیشرفت در روند درمان اختلالات روانی و یا…غیرخطی است و حتی وجود پسرفت در این فرایند کاملا رایج است.

حساسیت بین فرهنگی

یک روانشناس مؤثر خودآگاه و متعهد به تنوع است. روانشناسان آگاه اجتماعی ساختارهای اجتماعی مانند نژاد و قدرت را درک می کنند. آنها تعصبات شخصی خود را می شناسند و با آنها مقابله می کنند و در عین حال تلاش می کنند در مشاوره های خود عادلانه رفتار کنند.

با توجه به این که موسسه روانشناسی حس تحول پاسداران تمامی روانشناسان و روانکاو های خود را با حساسیت بسیار بالایی برای همکاری انتخاب می کند، شما می توانید برای درمان انواع اختلالات روانی خود با این کلینیک روانشناسی تماس گرفته و نسبت به درمان خود اقدامات لازم را انجام دهید.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *