پاسداران، بوستان هشتم
09358530203
پاسداران بوستان هشتم

ترس از زایمان یا توکوفوبیا و راه های درمان توکوفوبیا

ترس از زایمان یا توکوفوبیا و راه های درمان توکوفوبیا

توکوفوبیا نوعی ترس شدید از زایمان است. برخی از افراد مبتلا به ترس از  زایمان برای جلوگیری از باردار شدن و زایمان اقدامات بیش از حد و خطرناکی انجام دهند. افراد مبتلا به توکوفوبیا زمانی که باردار می شوند ممکن است در تمام طول بارداری خود به جای لذت بردن از رشد کودک خود در درون خود تمام مدت را با وحشت زندگی کنند. پیشنهاد مرکز روانشناسی حس تحول این است که با درمان ترس از زایمان در بانوان، گذراندن این دوره را راحت تر و قشنگ تر کنند.

تعریف توکوفوبیا

طبیعی است که افراد از چیز هایی که به آن ها احساس خطر یا ناراحتی می دهد، بترسند. این احساس ترس ممکن است نسبت به بارداری و زایمان در برخی افراد دیده شود، که به آن ترس از زایمان یا توکوفوبیا می گویند. عدم درمان ترس از زایمان یا دیگر انواع فوبیا ممکن است به تدریج فعالیت های روزانه فرد مبتلا را مختل کند.

افراد مبتلا به توکوفوبیا ممکن است رفتاری های غیر منطقی داشته باشند که حتی کنترل کردن آن ها دشوار باشد. دیده شده است که انواع فوبیا افراد مبتلا را از دستیابی به اهداف خوب زندگی مانند بچه دار شدن باز می دارد.

توکوفوبیا نوعی ترس شدید از زایمان است. این عارضه عمدتاً در زنان دیده شده است اما تعداد خیلی کمی از آقایان نیز به این اختلال مبتلا هستند و برای عزیزان و نزدیکان خود که زایمان دارند بسیار نگران می شوند.

انواع توکوفوبیا

دو نوع توکوفوبیا وجود دارد:

  1. توکوفوبیا نوع اول در افرادی رخ می دهد، که هرگز بارداری را تجربه نکرده اند.
  2. توکوفوبیا  نوع دوم در افرادی رخ می دهد که در دوران بارداری و یا در زمان زایمان خود اتفاقات سختی مانند مرده زایی را تجربه کرده باشند.

دلایل ترس از زایمان

توکوفوبیا ممکن است از ترس های دیگر ناشی شود، از جمله:

  • آلگوفوبیا : ترس از درد.
  • هافوفوبیا : ترس از لمس شدن.
  • یاتروفوبیا: ترس از پزشکان.
  • نوسوکومفوبیا: ترس از بیمارستان.
  • چاقی هراسی : ترس از افزایش وزن.
  • پدوفوبیا : ترس از کودکان.
  • تاناتوفوبیا: ترس از مردن.
  • تریپانوفوبیا: ترس از سوزن.
تعریف توکوفوبیا

آیا توکوفوبیا دارم؟

این امر بسیار طبیعی است که افراد در مورد زایمان احساس اضطراب داشته باشند. اما توکوفوبیا باعث می شود که برخی افراد از باردار شدن و تجربه داشتن فرزند خودداری کنند. یا این که افراد مبتلایی که باردار می شوند ممکن است در مورد باردار بودن خود هیجانی نداشته و سعی کنند بارداری خود را از دیگران پنهان کنند.

در خیلی از افراد ترس از زایمان وجود دارد و دلیلی وجود ندارد که به دلیل وجود این ترس احساس خجالت داشته باشید، شما نباید این احساسات را به تنهایی تجربه کنید. بهتر است که با یک درمانگر با تجربه در این زمینه صحبت کرده و نسبت به درمان ترس از زایمان در خود اقدام کنید. درمان توکوفوبیا به کاهش استرس برای باردار شدن و داشتن برنامه برای زایمان بهتر کمک زیادی می کند.

علائم و علل ترس از زایمان

علت توکوفوبیا چیست؟
  • داشتن سابقه سوء استفاده جنسی که باعث احساس شرمساری از بارداری می شود.
  • احساس اضطراب برای زایمان طبیعی بدون عارضه.
  • شنیدن تجربیات دردناک و تلخ دیگران در رابطه با زایمان.
  • آگاهی در رابطه با این که پزشک شما هنگام زایمان دستان خود را به واژن شما نزدیک می کند.
  • نبود آگاهی در رابطه با کم بودن عوارض زایمان.
  • پیش بینی در رابطه با ایجاد تغییرات در سبک زندگی، مثل عدم توانایی در عمل کردن به برنامه های خود با آمدن کودک.

علائم توکوفوبیا

فرد مبتلا به توکوفوبیا افکار و رفتار های خاصی را از خود نشان می دهد. این افراد عموما به افسردگی مبتلا هستند و احتمال خیلی در صورت عدم درمان توکوفوبیا نتایج روحی خوبی را از بارداری و زایمان تجربه نخواهند کرد.

افکار و رفتارها

ترس از بارداری ممکن است باعث شود:
  • خودداری از داشتن رابطه جنسی.
  • عدم برقراری ارتباط عاطفی با نوزاد خود.
  • عدم احساس هیجان و شادی از بارداری و داشتن نوزاد.
  • پنهان کردن بارداری خود از دیگران.
  • احساس تنهایی یا جدا شدن از شریک زندگی و یا نزدیکان خود.
  • پیامدهای منفی بارداری.
افرادی که ترس شدید از زایمان دارند بیشتر احتمال دارد که:
  • زایمان به روش سزارین را انتخاب کنید، حتی اگر زایمان طبیعی واژینال به راحتی برای آن ها امکان پذیر باشد.
  • در صورت باردار شدن به دنبال سقط جنین باشند.
  • نوزادشان را برای فرزندخواندگی به دیگران بسپرند و او را رها کنند.

تشخیص توکوفوبیا

توکوفوبیا چگونه تشخیص داده می شود؟
افرادی که باردار نیستند

در طول معاینات سالانه، بانوان در مورد پیشگیری از بارداری و برنامه ریزی برای باردار شدن و یا دلایل دیگر به دکتر زنان مراجعه می کنند، این جلسات معاینه یک فرصت عالی برای صحبت کردن در مورد نگرانی های خود در مورد زایمان است.

افرادی که باردار هستند

معاینات منظم قبل از تولد نوزاد شامل سؤالاتی می شود که به سلامت روان مادر مربوط می شود. پاسخ صادقانه به این سوالات کمک می کند تا توکوفوبیا تشخیص داده و درمان توکوفوبیا آغاز شود.

مدیریت و درمان توکوفوبیا

توکوفوبیا چگونه درمان می شود؟

رایج ترین راه درمان توکوفوبیا، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. انجام CBT به شما کمک می کند تا جنبه هایی از زایمان را که به فوبیای زایمان دامن می زنند، شناسایی کنید و سپس از راه های درست به حل کردن این مشکلات بپردازید.

دیگر راه های درمان توکوفوبیا

مصرف داروهای ضد افسردگی

در صورت ابتلا به افسردگی، داروهای ضد افسردگی در مدیریت و درمان توکوفوبیا می توانند کمک کنند. این داروهای ضد افسردگی به حفظ تعادل مواد شیمیایی مغز که مسئول تنظیم خلق و خو هستند، کمک می کند.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی از آرامش متمرکز برای رسیدن به احساس آگاهی بیشتر استفاده می کند. زمانی که در این حالت هستید، درمانگر  به شما کمک می کند تا افکار ناخودآگاهی را که شما را به عقب می کشند و مانع از پیشرفت شما می شوند را شناسایی کرده و در برابر آن ها برخورد مناسبی داشته باشید.

کاهش استرس

یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک های آرامش بخش، ذهن شما را از هر گونه افکار منفی پاک می کند. این کار احتمالاباعث شود که در مورد زایمان احساس اطمینان بیشتری داشته باشید.

جلوگیری از توکوفوبیا
آیا کاری وجود دارد که بتوانم برای جلوگیری از توکوفوبیا انجام دهم؟

توکوفوبیا قابل پیشگیری نیست، اما راه های مختلفی وجود دارد که فرد مبتلا با کمک آن می تواند تأثیر این نوع فوبیا را بر زندگی خود کاهش دهد. ترس از زایمان کاملا طبیعی است. اما نباید اجازه دهید که این ترس شما را از حس قشنگ بچه دار شدن دور کند. اگر در رابطه با بارداری و زایمان احساس اضطراب دارید، در هر زمان و در هر مرحله ای از زندگی خود هستید، نسبت به درمان توکوفوبیا اقدامات لازم را انجام دهید و در صورتی که در تهران زندگی می کنید، به یک مرکز روانشناسی معتبر در تهران مانند موسسه حس تحول شمیرانات مراجعه بفرمایید.

البته در صورتی که شرایط برای مراجعه حضوری و درمان توکوفوبیا برای شما وجود ندارد، می توانید با شماره های تماس مرکز روانشاسی حس تحول تماس گرفته و راهنمایی های لازم را جهت دریافت نوبت مشاوره آنلاین دریافت کنید.

چه چیز دیگری در مورد غلبه بر توکوفوبیا مهم است؟

این که فرد مبتلا به توکوفوبیا دارای خانواده  و همسری باشد که از او حمایت کنند و او را برای درمان توکوفوبیا تشویق کنند، روند درمان را آسان تر می کند. دوستانی را که تأثیر مثبتی در زندگی و احوالات شما دارند را شناسایی کنید و با آن ها وقت بگذرانید.

اطلاعات در رابطه با زایمان برای درمان ترس از زایمان
  • شرکت در کلاس های دوران بارداری

این کلاس ها اطلاعات مهمی در رابطه با دوران بارداری به شما ارائه می دهند که شما را آماده می کنند که سطح انتظارات خود را با بارداری هماهنگ کنید.

  • گذراندن کلاس های اوایل بارداری

این کلاس ها برای افرادی است که در مراحل اولیه بارداری هستند یا قصد دارند، باردار شوند.

نتیجه گیری

توکوفوبیا نوعی ترس شدید از زایمان است. این که در مورد ناشناخته های زیادی که با زایمان یک نوزاد همراه است، مضطرب باشیم طبیعی است. اما نباید اجازه دهید که این ترس بر شما و زندگی شما مسلط شود. روش های زیادی برای غلبه بر این ترس وجود دارد. درمان توکوفوبیا به شما کمک می کند تا از خوشی های دوران بارداری و آمدن نوزاد جدید  و مادر شدن لذت ببرید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *